MKB Marktmonitor 2011: Nieuwe Tijden

Hij is er! De MKB Marktmonitor 2011/2012

De MKB Marktmonitor is een grootschalig onderzoek van TNO en Unique dat dit jaar voor de derde keer wordt uitgevoerd. Op 17 januari 2012 zijn de belangrijkste resultaten gepresenteerd tijdens een online seminar.

Voor dit onderzoek zijn bijna 4000 (MKB) ondernemers in een persoonlijk gesprek gevraagd naar de ontwikkelingen in hun bedrijf. Alle data zijn in samenwerking met TNO genalayseerd en verwerkt in een totaalrapport.  Experts als Hans de Boer en Menno Lanting geven hun mening en visie op Nieuwe Tijden en de onderzoeksresultaten.

Nieuwe Tijden

Naast bedrijfseconomische ontwikkelingen stonden dit jaar ook social media en aantrekkelijk werkgeverschap centraal. Actuele onderwerpen die impact hebben op onze manier van zakendoen. Zo lijkt de economie onvoorspelbaarder, spelen social media een steeds grotere rol en wordt aantrekkelijk werkgeverschap vanwege de verwachte krapte steeds belangrijker. Kortom, er breken nieuwe tijden aan. Hoe gaat ondernemend Nederland hiermee om?

Wat vindt de werkzoekende?

We hebben dit jaar naast ondernemers ook werkzoekenden geinterviewd. Meer dan 4.000 werkzoekenden is gevraagd wat een werkgever aantrekkelijk maakt in deze nieuwe tijden. Hoe willen zij gevonden worden? Hoe belangrijk is Het Nieuwe Werken nu echt? De belangrijkste resultaten uit dit onderzoek zijn samengevat in een infographic verschenen in Augustus 2011.